Et simpelt eksempel på ideen om overtro som biprodukt er ideen om, at den kærlighed, som nogle troende føler overfor deres gud, er en bivirk-ning af vores evolutionært set nyttige evne til at forelske os og føle kærlighed til andre men-nesker.
Et andet simpelt eksempel er, at det ganske naturligt er en evolutionær fordel at tro på det ens forældre siger, for hvis alle menneskebørn på egen krop skulle lære, at det ikke er en god ide at svømme med krokodillerne, sparke til de sultne løver eller spise de giftige planter, så var det vist de færreste børn, der blev gamle nok til at reproducere sig.
Børn, der lytter til deres forældre og lærer af deres erfaringer, har altså en stor fordel i det evolutionære kapløb, men en bivirkning af dette er, at børnene også accepterer forkerte ideer, som forældrene præsenterer som facts, og dermed kan overtro gives videre fra generation til generation, hvis den først en gang er opstået. [...]
Memetik
Indtil videre har jeg overvejet spørgsmålet om overtroens overlevelse ud fra menneskets evolutionære synsvinkel, men måske er det i virkeligheden en forkert vinkel. Det er ikke alt, der er en del af menneskers liv, som er en fordel for mennesker.
Mange parasitter og virusser er jo så absolut ikke en fordel for mennesker, men de bor alligevel i os og rider med på vores succes, hvorved de overlever evolutionspresset
Hvad nu, hvis vi forestiller os overtro som en slags intellektuel virus, der ikke er en fordel for os, men som ”bruger” os til at overleve og sprede sig selv?
Denne tanke er en del af den såkaldte ”meme-tiske” forklaring på overtro. Memetik er en teori, der minder meget om den biologiske evolutions-teori, men i stedet for gener arbejdes der med såkaldte ”memer”, der er analoge til biologiens gener.
Tanken bag teorien er, at memer (ideer) bor i mennesker og kopieres ved, at vi fortæller dem til hinanden. Memerne er udsat for et evolutionært pres i det de kæmper om overlevelse i menneskers bevidsthed.
Nogle memer vil naturligvis klare sig bedre end andre. F.eks. tilsiger religiøse memer ofte, at man ikke må stille kritiske spørgsmål til dem, men blot skal acceptere dem og, at man skal missionere og sprede dem.
Den memetiske teori siger altså, at overtro ikke nødvendigvis er en fordel for mennesker, men at det derimod er en slags intellektuel parasit eller virus .
Memerne behøver ikke være en fordel for vores overlevelse, for selv at overleve og blive kopieret. Et godt eksempel på dette er vandrehistorier (se kapitel 9). De øger næppe vores overlevelses-chancer, men ikke desto mindre lever disse memer fint.
Forrige side